Škoda lásky poprvé ČT1 přinesla 1,4 mil. diváků




Česká televize zahájila v neděli vysílání nového cyklu Škoda lásky. celý článek »

Prosinec 30, 2013

Vatikán - Novým prezidentem vatikánské banky byl dnes jmenován francouzský finančník Jean-Baptiste de Franssu. Banka, jejíž oficiální název je Institut náboženských záležitostí (IOR), nyní reformuje své aktivity kvůli řadě finančních skandálů. Jedenapadesátiletý de Franssu, který ve funkci nahradí Ernsta von Freyberga, je odborníkem především na investiční bankovnictví.

Windows Store nabízí tisíce programů z nejrůznějších kategorií. Vítejte při čtení prvního dílu minirecenzí vybraných moderních aplikací pro systém Windows 8

Autor: Bc. Vojtěch Hrabec V dnešním velmi dynamickém rozvoji finančních trhů a velkých možnostech investování jsou Exchange Traded Funds (ETF) stále více vyhledávaným investičním nástrojem.

Praha – Příjemnou novinku mohou nyní využít lidé, kteří loni měli příjmy z dohod o provedení práce nebo autorských honorářů. Finanční úřad jim vrátí přinejmenším část takzvané srážkové daně, kterou za ně z loňských příjmů odvedl jejich zaměstnavatel (nebo objednatel autorského díla). Lidé tak mohou dostat zpět tisíce, v nejlepším případě až desítky tisíc korun.
Novinku lze poprvé využít právě u příjmů za loňský rok. Vyplatit se může hlavně brigádníkům, studentům, důchodcům či ženám v domácnosti, pokud si takto loni přivydělávali a za celý rok měli jen nižší příjmy, případně pracovali jen část roku.
Příjmy zdaněné srážkovou daní si lze nyní započíst do daňového přiznání, které se podává do začátku dubna. To lidem umožní odečíst si různé standardní slevy a odpočty, přinejmenším základní slevu na poplatníka v celé roční výši 24 840 korun.
Automaticky patnáct procent
Radovat se mohou jen lidé, kteří měli loni alespoň jeden příjem na základě dohody o provedení práce, jež nepřesáhl 10 tisíc korun měsíčně od jednoho plátce. Další podmínkou je, že u zaměstnavatele loni nepodepsali „růžový formulář“ – takzvané prohlášení k dani. Není přitom rozhodující, zda některé další příjmy od stejného zaměstnavatele tuto částku v určitých měsících přesáhly.
„Z měsíční odměny 10 tisíc korun a méně se neplatí sociální ani zdravotní pojištění. Jediným povinným odvodem je daň z příjmu. Když zaměstnanec nepodepíše prohlášení k dani, odvádí zaměstnavatel takzvanou srážkovou daň ve výši 15 procent,“ vysvětluje konzultantka Anna Klímová z poradenské společnosti Mazars.
Tuto daň srazil zaměstnavatel automaticky (podle zákona) hned při výplatě. Vedle nulového pojistného je výhodou, že zaměstnanec nemusí nic dalšího řešit. Naopak nevýhodou je, že si tuto daň nemohl snížit o různé slevy, na které by jinak měl nárok.

Podobně to funguje také u autorských honorářů nepřevyšujících 10 tisíc korun v měsíci od jednoho plátce.
Máte z čeho odečíst slevy?
Letos poprvé si lze tyto příjmy do 10 tisíc za měsíc od jednoho plátce zahrnout do daňového přiznání a získat tak zpátky srážkovou daň nebo alespoň její část. Uvedení těchto příjmů v daňovém přiznání je nicméně jen možností, nikoliv povinností. Rozhodující pro výhodnost takové operace tedy je, zda existuje šance na získání přeplatku. U autorů (nikoliv lidí pracujících „na dohodu“) je pak také nutné počítat s tím, že z příjmů zahrnutých do přiznání musí platit sociální a zdravotní pojištění.
Každý, kdo má příjmy ze zaměstnání (včetně dohod) nebo samostatné výdělečné činnosti (včetně honorářů), si může z daní odečíst přinejmenším základní slevu na poplatníka. Ta činí 24 840 korun ročně a je v zásadě nedělitelná na měsíce. Lze ji tedy zcela využít i v případě, že člověk pracoval jen po část roku. Kromě toho přicházejí v úvahu i další slevy nebo odpočty od základu daně, například sleva na studenta, na dítě či odpočty pro lidi s hypotékou – jejich kompletní přehled najdete zde.
Zájemce by si tedy měl spočítat, zda si tyto slevy mohl v plné výši odečíst z jiných příjmů (typicky z klasického pracovního poměru „na smlouvu“, případně z dohod o provedení práce nad 10 tisíc korun). Pokud by takto využil jen část slev, může si do daňového přiznání započíst i zmíněné příjmy do 10 tisíc měsíčně a slevu si tak odečíst z původně sražené daně, čímž vznikne daňový přeplatek.
Praktický příklad
Podívejme se na konkrétní příklad: Student Petr si během roku přivydělával různými brigádami formou dohody o provedení práce. Celkově si tak za rok vydělal 130 tisíc korun, přičemž výdělek ani jednou nepřesáhl 10 tisíc měsíčně od jednoho zaměstnavatele. Zároveň nepodepsal „růžový formulář“.
Zaměstnavatelé mu během roku automaticky srazili 15 procent příjmů jako srážkovou daň, tedy 19 500 korun. Petr tedy dostal po zdanění jen 110 500 korun.

Nemusel se starat o nic dalšího. A nebýt letošní novinky, nemohl by tuto daň už dostat zpátky.
Pokud ale Petr investuje trochu času a podá nyní daňové přiznání, do něhož zahrne všechny příjmy i sraženou daň, může si standardně odečíst různé slevy. V jeho případě stačí základní sleva na poplatníka – 24 840 korun. Přestože ji nevyužije celou, pokryje tato sleva loni sraženou daň. Petrovi tedy vznikne daňový přeplatek a od finančního úřadu získá celých 19 500 korun zpět.
Pokud by měl Petr ještě vyšší příjmy, mohl by si z nich – vedle celé slevy na poplatníka – odečíst přinejmenším ještě slevu na studenta 4020 korun, takže výsledná daň by byla opět nulová.
Co je potřeba
Pro základní přehled o srážkové dani a její případné uplatnění v daňovém přiznání si zájemce vyžádá Potvrzení o zdanitelných příjmech plynoucích z dohod o provedení práce. To musí (bývalý) zaměstnavatel vydat do deseti dnů od žádosti. „Lidé pracující během roku na dohodu o provedení práce pro více zaměstnavatelů si musí toto potvrzení vyžádat od všech zaměstnavatelů,“ dodává Anna Klímová ze společnosti Mazars.
„V tomto tiskopisu jsou uvedeny všechny potřebné údaje, které se poté vyplní v daňovém přiznání. Příjmy zdaněné srážkovou daní se uvedou na řádek 31 daňového přiznání a sražená daň z příjmu se uvádí v daňovém přiznání do řádku č. 87 a na straně 3. Potvrzení o zdanitelných příjmech je povinnou přílohou daňového přiznání,“ dodává Klímová.
U honorářů pozor na pojištění
Stejný postup jako u dohod o provedení práce lze nyní využít pro autorské honoráře. Také ty byly během loňského roku automaticky zdaněny srážkovou daní, pokud nepřesáhly 10 tisíc korun v měsíci od jednoho plátce.
Pokud tyto honoráře zahrnete do daňového přiznání, lze vedle různých slev uplatnit také skutečné nebo paušální (40%) výdaje podobně jako u jiného podnikání.

Pozor ale na důležitou odlišnost: Z celkových příjmů zahrnutých do přiznání je pak nutné odvést také sociální a zdravotní pojištění podle standardních pravidel pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). Jak vysoké toto pojištění bude, záleží na konkrétních okolnostech. Pokud je honorář jen přivýdělkem k zaměstnání, jde pouze o vedlejší činnost, z níž se sociální pojištění platit nemusí, pokud takový příjem za loňský rok nepřesáhl 62 261 korun. V případě, že je roční součet honorářů vyšší nebo nejde jen o doplněk k zaměstnání, se vyplatí nejprve spočítat, zda daňový přeplatek zůstane vyšší i po odvodu sociálního a zdravotního pojištění.
Tuto novinku lze přitom u honorářů využít letos poprvé a naposledy. Platí totiž jen pro příjmy za rok 2014, tedy pro aktuální daňové přiznání. I tím se honoráře liší od dohod o provedení práce, u nichž nová možnost „vrácení“ srážkové daně zůstává i pro příjmy za rok 2015.

Společnost Intel dnes zveřejnila své příjmy za první čtvrtletí roku 2014. Příjmy se vyšplhaly na 12,8 miliardy dolarů, provozní zisk na 2,5 miliardy a čistý zisk dělal 1,9 miliardy. Výnos na akcii byl 38 centů. Firma si tak kvartálně ve svých obchodních výsledcích meziročně polepšila o procento.

Praha – Pohonné hmoty v Česku v uplynulém týdnu zdražily. Nejprodávanější benzin Natural 95 je dražší o 15 haléřů, litr řidiči pořídí průměrně za 35,89 Kč. Cena nafty se zvýšila o čtyři haléře na 35,80 Kč/l. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny dlouhodobě sleduje.

Jak se snaží jedna z obřích značek současnosti udržet na vrcholu, prozradil na reklamním festivalu PIAF John Alves ze společnosti McDonald’s. „V současnosti jsou zákazníci mnohem náročnější, hledají stále něco nového, chtějí nové zážitky. A je jen na nás, abychom jim je dokázali nabídnout. Proto se snažíme v McDonald’s přijít s novou vizí. Musíme se neustále vyvíjet a měnit,“ vysvětlil úvodem John Alves.
Kvalita produktu na prvním místě
Jedním ze zásadních úkolů pro McDonald’s je umět oslovit zákazníky pocházející ze střední třídy a tzv. Millenials, tedy mladou generaci, která jako první dospívala v novém tisíciletí. Z tohoto důvodu se již přes pět let snaží posunout svou značku od „pouhého“ rychlého občerstvení (fast food) k dobrému občerstvení, které je servírováno rychle (good food fast). Do popředí pozornosti se tak dostávají ingredience, u nichž se dbá na kvalitu a původ, nezatěžující životní prostředí.
Click here to view the embedded video.
Důležitým elementem se staly také lokální chutě. Například ve Francii byly uvedeny hamburgery z typicky francouzského skotského plemene Charolais, v České republice si mohli zákazníci objednat například McBůček. Novinkou je také zavádění lokálních amerických pokrmů, ve Francii byl tak nedávno představen kuřecí burger s recepturou z Louisiany.
Click here to view the embedded video.
Kromě toho McDonald’s „ozdravuje“ svou nabídku pro děti známou pod názvem Happy Meal. Každou středu do něj v určitých zemích přidává ovoce, v nabídce je i jogurt jako dezert a džus v bio kvalitě.
Click here to view the embedded video.
 
Individuální přístup k zákazníkovi přes digitál
Dalším zásadním úkolem představuje pro McDonald’s individuální přístup k zákazníkům, nikoliv jako k mase. Klíč k úspěchu, jak se posunout od masové k „mé“ osobní značce, vidí v digitálu. V některých francouzských restauracích si lidé mohou objednat přes dotykové obrazovky a počkat na donášku jídla rovnou ke stolu. „Chceme lidem dát dostatek času pro rozhodování. Nejsou tak ve stresu z fronty za sebou,“ dodal k této inovaci John Alves. Donáška jídla ke stolu přitom funguje již ve 300 restauracích v Evropě.
Na sklonku loňského roku bylo v některých zemích spuštěno také objednání přes webové stránky a mobilní telefony. Stačí si jen vybrat, v jaké restauraci si jídlo zákazník chce vyzvednout. Své pevné místo má dnes u McDonald’s i mobilní marketing.
Click here to view the embedded video.
„K tomu, abychom se mohli stát opravdu digitální společností, bylo nutné také nás změnit uvnitř. Snažíme se myslet jako start up, který se nemusí ničeho bát, ale zároveň si neustále uvědomujeme, že jsme velká společnost. Jelikož u nás za pultem pracují lidé většinou mladší 25 let, zatímco v centrále je průměrný věk nad 50 let, vytvořili jsme digitální univerzitu, abychom byli všichni schopni rozumět našim zákazníkům,“ uzavřel John Alves.
-kch-

O2 a Nova promluví ve čtvrtek o své dohodě v oblasti IPTV, konkrétně internetové O2 TV.